רבע מהישראלים מתלבטים למי להצביע; 26% מהערבים לא יצביעו

אליהו גרין 1 Comment on רבע מהישראלים מתלבטים למי להצביע; 26% מהערבים לא יצביעו

אחד מכל ארבעה מהישראלים מתלבט עבור מי להצביע בבחירות הקרובות. 26% מהערבים אינם מתכוונים להצביע. מעל מחצית (54%) תומכים באיחוד הרשימה המשותפת ורע"ם. ל-47% מהיהודים חשוב שבצמרת הרשימות יוצבו קצינים בכירים בצה"ל, בעוד ל-50% אין זה חשוב

קלפי צילום: יונתן סינדל, פלאש 90
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מדד "הקול הישראלי": אחד מכל ארבעה מהישראלים מתלבט עבור מי להצביע בבחירות הקרובות – מתוכם מעט יותר במחנה המרכז (27%) מאשר בימין ובשמאל. מחצית מהמרואיינים הערבים חושבים כי אין זה משנה למי מצביעים – המצב לא ישתנה.

מדד הקול הישראלי של מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה נערך אחת לחודש על ידי פרופ' תמר הרמן וד"ר אור ענבי, ומבוסס על מדגם ארצי מייצג (754 מרואיינים) של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם היא 3.59%.

בחירות סתיו 2022

פערים בין המחנות בשיעור המתלבטים: כמעט רבע (23%) מהציבור מתלבטים עבור מי להצביע בבחירות הקרובות. בקרב יהודים, במרכז 27% מתלבטים למי להצביע, מעט יותר מאשר בשמאל (21%) ובימין (20.5%).

מעבר בין גושים: בדומה לחודש יולי, מבין מצביעי המפלגות שהרכיבו את האופוזיציה רוב גדול (78%) מתכוונים להצביע לאותה המפלגה גם בבחירות הקרובות ואילו 4% בלבד ציינו כי יצביעו למפלגות הקואליציה. לעומת זאת ממצביעי המפלגות שהרכיבו את הקואליציה רק 43.5% מתכוונים להצביע לאותה מפלגה ו-10% נוספים ציינו כי יצביעו למפלגות האופוזיציה (רובם מצביעי "ימינה" לשעבר).

מתכוונים להצביע בבחירות הקרובות לאותה מפלגה (%, כלל המדגם, לפי הצבעה בבחירות הקודמות, יולי ואוגוסט 2022)

הצבעה שבטית? רוב היהודים (61%) ענו כי בבחירות הקרובות יצביעו כמו בני משפחתם או חבריהם; מתוכם 38% יצביעו לאותה מפלגה ועוד 23% יצביעו למפלגה אחרת אך שהיא חלק מאותו מחנה פוליטי.

מבין המרואיינים הערבים כשליש (32%) ענו שיצביעו לאותה המפלגה כמו בני משפחתם או חבריהם ו-11% למפלגה אחרת. שיעור גבוה (30%) אינם יודעים למי בני משפחתם או חבריהם מצביעים.

הקול הערבי

יצאו להצביע? מעל רבע (26%) מהערבים השיבו כי אינם מתכוונים להצביע בבחירות הקרובות, 21% נוספים טרם החליטו עבור מי להצביע. 61% ממי שהצביעו לרשימה המשותפת בבחירות הקודמות מתכוונים לעשות זאת גם כעת, לעומת 45% בלבד מאלו שהצביעו לרע"ם. בנוסף, 15% מאלו שהצביעו לרע"ם בבחירות האחרונות ציינו כי הפעם יצביעו לרשימה המשותפת, בעוד רק אחוז אחד ממי שהצביעו לרשימה המשותפת דיווחו כי יצביעו הפעם לרע"ם. רוב גדול (75%) מהמרואיינים הערבים שהצביעו בבחירות הקודמות למפלגות ציוניות לא ערביות (כ-19% ממדגם הערבים) ציינו כי יצביעו להן שוב בבחירות הקרובות.

לאיזו מפלגה בכוונתך להצביע בבחירות הקרובות לכנסת? (%, ערבים, לפי הצבעה בבחירות הקודמות) 

תומכים באיחוד? מעל מחצית מהמרואיינים הערבים (54%) תומכים באיחוד הרשימה המשותפת ורע"ם לקראת הבחירות הקרובות, לעומת מעל מעל רבע (27.5%) שמתנגדים לכך. רוב אלו שהצביעו לרשימה משותפת (69%) ולרע"ם (64%) בבחירות 2021 תומכים באיחוד כזה, בהשוואה למחצית בלבד (49%) מאלו שהצביעו למפלגות ציוניות לא ערביות ורבע (25%) ממי שלא הצביעו כלל בבחירות האחרונות.

האם זה משנה למי מצביעים? 

רוב גדול של שני שלישים (67%)  – הנתון הגבוה מאז שנת 2015 – לא מסכימים עם הטענה כי "לא חשוב למי מצביעים, זה לא משנה את המצב". הציבור הערבי חצוי בשאלה זו, מחצית מסכימים איתה ואילו קצת פחות מכך (46%) אינם מסכימים.

לא חשוב למי מצביעים, זה לא משנה את המצב (%, כלל המדגם, לא מסכימים)

גנרלים בצמרת? 

הציבור היהודי חצוי עד כמה חשוב להם שבצמרת רשימת המועמדים לכנסת של המפלגה לה הם מתכוונים להצביע יהיו קצינים בכירים בצה"ל בדימוס. 47% השיבו כי הדבר חשוב להם ואילו 50% השיבו שאין לכך חשיבות בעיניהם. במחנה הימין והמרכז שיעור דומה מקנים לכך חשיבות (53% ו-49% בהתאמה), לעומת רק 20% ממחנה השמאל. עוד נמצא כי לנשים יהודיות חשוב יותר מלגברים שבצמרת הרשימה יהיו קציני צה"ל בדימוס (51% לעומת 42%).

חשוב להם שבצמרת המפלגה עבורה הם מתכוונים להצביע יהיו קצינים בכירים בדימוס בצה"ל (%, יהודים, לפי כוונות הצבעה בבחירות הקרובות)

מדד הקול הישראל אוגוסט 2022 נערך על-ידי מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל והמדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה. בסקר, שנערך באינטרנט ובטלפון (השלמות של קבוצות שאינן מיוצגות כראוי במרשתת) בין התאריכים 21-24/8/2022, רואיינו 602 איש ואשה בשפה העברית ו-152 בשפה הערבית, המהווים מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם 3.59% ± ברמת בטחון של 95%. עבודת השדה בוצעה על ידי מכון מדגם.



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    למען האמת אחרי השנה האחרונה איני יודע כיצד עוד ניתן להתלבט
    ראינו איך שינאת היחיד והכלל הובילה להקמת ממשלת מחטף
    תיקי נתניהו מתעוררים ההר הולדת עכבר עכשיו עוד ניסיון לפגוע באיש
    חוקים אנטישמיים במהותם בכיסוי של איכות הסביבה וכ'ו
    בגץ שלא משתייך לעולם החרדי הבין שחוק המעונות הינו חוק גיזעני
    מאות נפטרים מקורונה בשל מדיניות חסרת אחריות

    ועוד ועוד
    צאו להצביע